fbpx

BEEP TEST – ile można poprawić się w miesiąc ?? – drużyny 2004, 2005, 2006

W ostatnich wpisach przytaczałem badania przedstawiające wpływ różnego rodzaju treningu wytrzymałości na wydajność zawodnika. Wpisy te zbiegły się w czasie z okresem przygotowawczym i wprowadzeniem nowych rozwiązań w jednej z akademii piłkarskich, z którą jakiś czas temu podjąłem współpracę. Poniżej przedstawię efekty pracy, którą wykonali młodzi zawodnicy piłki nożnej z drużyn 2004, 2005 i 2006 przez miesiąc czasu.

 

Aby móc lepiej monitorować postęp zawodników oraz planować ich pracę wdrożona została odpowiednia bateria testów. Jako test wytrzymałości został wybrany BEEP TEST i został przeprowadzony w drugim tygodniu po powrocie do treningów. Od trzeciego tygodnia do planu treningowego zostały wprowadzone wyizolowane środki treningowe w postaci treningu siły, treningu szybkości oraz treningu wytrzymałości. Ponownie zawodnicy zostali poddani testom w mikrocyklu 7.

 

 

TEST1 – wyniki

 

Test pierwszy przeprowadzony został dnia 20.01.2021

W teście udział wzięła większa liczba zawodników, niż jest przedstawione w tabelach. Aby rezultaty były bardziej wiarygodne, uwzględnione są jedynie wyniki zawodników, którzy wzięli udział w obu próbach testowych.

 

Zespół 2004

Ilość zawodników -14

 

Zespół 2005

Ilość zawodników – 14

 

Zespół 2006

Ilość zawodników – 16

 

 

Plan Treningowy:

 

Testy motoryczne odbyły się w drugim mikrocyklu po wznowieniu treningów. BEEP Test odbył się dnia 20.01.2021. Od mikrocyklu 3 do treningu piłkarskiego, wprowadzone zostały wyizolowane wstawki treningowe. Zawodnicy trenują 5 razy w tygodniu + 1 mecz kontrolny w weekend.

 

We wtorek wprowadzona została wstawka treningu siłowego, która opiera się głównie na treningu siłowym z ciężarem swojego ciała oraz nieznacznym oporem zewnętrznym. Wstawka siłowa przeprowadzana jest 30 minut przed treningiem piłkarskim. Tego dnia drużyny w treningu piłkarskim skupiają się na pracy w małych przestrzeniach. Wstawka siłowa na planie oznaczona jest jako SIŁA1/SIŁA2. Zawodnicy wykonywali treningi na zmianę co drugi tydzień

 

 

W środę na zakończenie treningu wprowadzone zostały biegi Interwałowe na wysokiej intensywności. Zawodnicy wykonywali Pasywne oraz Aktywne Krótkie interwały na zmianę co 2 mikrocykle. Tego dnia drużyny w treningu piłkarskim skupiają się na intensywnej pracy w dużych przestrzeniach. Na planie biegi oznaczone są jako AKI i PKI

 

Mikrocykl 1 i 3

Pasywny Krótki Interwał 120% MAS 1cod 15:15 2×8

1 powtórzenie – Czas pracy – 15 sekund / Czas odpoczynku pasywnego 15 sekund

2 serie x 8 powtórzeń

Intensywność pracy 120% Maximal Aerobic Speed

1 zmiana kierunku

 

 

Mikrocykl 2 i 4

Aktywny Krótki Interwał 100%:50% MAS 20:20 1cod 2×8

1 powtórzenie – Czas pracy – 20 sekund / Czas odpoczynku aktywnego 20 sekund

2 serie x 8 powtórzeń

Intensywność pracy 100% Maximal Aerobic Speed

Intensywność odpoczynku 50% Maximal Aerobic Speed

1 zmiana kierunku

 

 

W czwartek jako rozgrzewka oraz wprowadzenie w trening, na samym początku zawodnicy wykonywali wstawkę nazwaną SZYBKOŚĆ. Wstawka szybkość składa się z ćwiczeń techniki poruszania, ćwiczeń skocznościowych w różnych płaszczyznach, zadań szybkościowych wyizolowanych i zakończona jest ćwiczeniem piłkarskim ukierunkowanym na kształtowanie szybkości. Wstawka szybkościowa na planie oznaczona jest jako SZYBKOŚĆ1/SZYBKOŚĆ2. Zawodnicy wykonywali treningi na zmianę co drugi tydzień.

 

Ze względu na niezadowalające rezultaty BEEP TESTU, wdrożyliśmy do mikrocyklu dodatkową pracę wytrzymałościową w postaci Fartleku (bieg ciągły, w trakcie którego zmieniamy tempo), łączonego z grami. Wstawka ta miała odbyć się, któregokolwiek dnia w mikrocyklu (dowolność wyboru). Najczęściej był to wtorek.

 

W trakcie tego środka treningowego drużyna dzielona była na dwie grupy.

Grupa 1 – wykonywała 2 okrążenia dookoła boiska z założeniem:

-każda długość boiska w tempie około 60% max (zawodnicy sami subiektywnie dobierali tempo)

-każda szerokość boiska w truchcie

Grupa 2 – grała w tym czasie gry 4vs4/5vs5 (w zależności od ilości osób na treningu) na utrzymanie, bądź małe bramki

W momencie kiedy grupa 1 zrobiła 2 okrążenia, grupy zamieniały się miejscami.

Po wykonaniu całej sekwencji miała miejsce przerwa od 1 minuty 30 sekund do 2 minut. Zawodnicy wykonywali 3 takie serie raz w tygodniu.

 

 

Ponowny test został zaplanowany w mikrocyklu 7 i odbył się we wtorek.

 

TEST2 – Wyniki

 

Zespół 2004

W tabeli powyżej znajdują się rezultaty zawodników, którzy brali udział również w teście 1.  Na dole tabeli znajdziesz uśrednione rezultaty dla całej tej grupy.

 

Ze względu na to, że każdy z czytelników może posługiwać się różnymi wartościami podsumowującymi test, do tabeli podsumowującej wybrałem 3 różne – Wynik, Przebyty w trakcie testu dystans (m) oraz prędkość Maximal Aerobic Speed wyliczaną z BEEP TESTU. W czwartej kolumnie przedstawiona jest różnica (postęp) między pierwszym, a drugim testem.

 

Zespół rocznika 2004 poprawił się średnio o 1,1 poziomu w beep teście. Zawodnicy przebiegli średnio 284,3 metry więcej niż w pierwszym teście. Prędkość MAS wzrosła o 0,23 m/s.

W każdym zespole przedstawiam również zawodnika, który zrobił największy postęp wytrzymałościowy. Rekordzista z rocznika 2004 poprawił się w teście o 2,3 poziomy.

 

 

Zespół 2005

Największą poprawę zanotował zespół 2005. Zawodnicy poprawili się średnio o 1,5 poziomu, czyli przebiegli o 361,4 metry więcej niż miesiąc wcześniej.

Rekordzista z zespołu 2005 poprawił się w miesiąc o uwaga – 3 poziomy!!!! W teście numer jeden przebiegł 1720 metrów. Miesiąc później 2420 metry. Poprawa o 700 metrów. Kolosalny postęp.

           

 

               Zespół 2006

Zawodnicy z rocznika 2006 zanotowali poprawę o niecały jeden poziom (0,8). Przebiegli średnio w teście o 195 metrów więcej.

Zawodnik, który poprawił się najmocniej, przebiegł więcej o 320 metrów (1,3 poziomu)

PODSUMOWANIE:

 

Wdrożyliśmy  w trening proste i totalnie bezkosztowe metody, które przyniosły zamierzony efekt. Naszym celem było:

1.    Wprowadzenie wyizolowanych interwałów na wysokiej intensywności.

2.    Zwiększanie czasu spędzanego w trakcie mikrocyklu w wysokich intensywnościach.

3.    Intensyfikacja treningu piłkarskiego.

 

 

Z pewnością mały procencik poprawy w beep teście wniósł trening siły oraz trening szybkości. W trakcie beep testu zawodnik co 20 metrów zmienia kierunek biegu. Im większa siła w trakcie hamowania i zdolność do ponownego wygenerowania siły, tym efektywniej wykonywany jest każdy nawrót. W trakcie treningów „SZYBKOŚĆ”, zawodnicy również uczyli się zmieniać kierunek biegu i przyspieszać po hamowaniu.

 

            Warto zauważyć, że im niższy poziom wytrzymałości zawodników, tym większe pole do progresu. Im wyższy jest poziom wyjściowy zawodników, tym mniejszej możemy oczekiwać poprawy. W roczniku 2005 zawodnik z poziomem wyjściowym 10 poprawił się o prawie całe 3 poziomy. Ciężko podobnej poprawy oczekiwać od zawodnika z poziomem wyjściowym 14.

 

Michał Naulewicz

📙 Współtwórca BETTER WAY

⚽️ Trener przygotowania motorycznego specjalizujący się w pracy z piłkarzami

<—Zerknij po więcej na mój INSTAGRAM